Is er een verband te leggen tussen grote borsten en borstkanker?

Hebben vrouwen met bijvoorbeeld kleine borsten minder kans op borstkanker.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet zo zeer tussen grote of kleine borsten, maar wel heeft zwaarlijvigheid invloed en zwaarlijvige vrouwen hebben vaak grotere borsten. Dus indirect zou je wel een verband kunnen leggen.
Het heeft te maken met de hoeveelheid oestrogeen.
In onderstaande link stond het volgende:
Vetcellen produceren oestrogeen. Vrouwen met veel vet hebben meer oestrogeen in hun bloed en in vette weefsels, zoals de borsten. Daardoor hebben ze dus ook een verhoogde kans op borstkanker.

In deze link vind je ook andere risicofactoren, zowel beïnvloedbare, als niet beïnvloedbare.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee... totaal geen correlatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar is je bron?
Nee hoor, geen verband. Zelfs mannen kunnen borstkanker krijgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kans is bij mannen wel veeeeel kleiner, dus misschien toch een verband?
Nee, absoluut niet. In een kleine borst kunnen ook verkeerder cellen groeien, heeft niets met de grootte van de borst te maken. Ik ken iemand die echt bijna 'plat' is en ook borstkanker heeft....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb zelf borstkanker, dus ik heb me grondig in de materie verdiept, en ik kan je zeggen dat er geen verband bestaat tussen de grootte van je borsten en het risico op borstkanker.
Rieneke1
14 jaar geleden
Als je uitgaat dat de "genenpool" is uitgeput en er defecten beginnen te ontstaan in de perfectie van het wezen mens. Dan kan ik me voorstellen dat grote borsten waarbij dus een groter oppervlak van hetzelfde halffabrikaat gemaakt moet worden wellicht de kans groter maakt. Wetenschap zal deze theorie niet ondersteunen denk ik zo en is puur gebaseerd op ingeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk bedacht. Klopt niet helemaal, maar het komt in de buurt. Zie mijn antwoord...
Dit is niet waar. De grootte van de borsten heeft geen invloed op de kans op het ontwikkelen van borstkanker.